Blog

Slapeloosheid

Veel mensen beginnen met yoga omdat ze op zoek zijn naar meer rust en ontspanning of gewoon beter in hun vel willen zitten. Er zijn tal van redenen op te noemen om aan yoga te beginnen. Bijna iedereen merkt na verloop van tijd dat yoga een positieve invloed heeft op lichaam, adem en geest.

Vaak krijg ik de vraag of yoga ook helpt bij slaapproblemen. Mijn eigen ervaring is dat ik beduidend beter slaap nadat ik yoga heb beoefend. Of ik nu zelf een yogales volg of een yogales heb gegeven, ik voel me daarna ontspannender, val makkelijker in slaap en slaap langer achter elkaar. Zou ontspanning de sleutel zijn tot beter slapen bij slaapproblemen?

Dat ontspanning één van de werkzame principes is van de behandeling van (chronische) slapeloosheid is aangetoond in onderzoeken. Dat yoga, ademhaling en vooral meditatie daadwerkelijk een ontspannend effect heeft, is ook in verschillende onderzoeken aangetoond. Ook in mijn eigen onderzoek naar de effecten van prāṇāyāma (ademoefeningen) heb ik aangetoond dat ademoefeningen, al dan niet in combinatie met meditatie, een positief en ontspannen effect hebben op lichaam, adem en geest.

Yoga, ademoefeningen en meditatie hebben alle drie hun eigen effect, maar versterken elkaar in een yogasessie. De effecten van yoga op lichaam, adem en geest (bewustzijn) vormen een vloeiend geheel. Het gebruik van de adem heeft een verdiepende invloed op de uitoefening van de āsana’s (yogahoudingen). Door eerst āsana’s te doen, daarna prāṇāyāma en vervolgens meditatie is de meditatie geconcentreerder en zal het meer effect hebben.

Maar niet iedereen is altijd in de gelegenheid is om een volledige yogasessie voor het slapen gaan te doen. En uiteraard werkt een meditatie puur gericht op het slapen gaan ook heel ontspannend. En ontspanning is vaak de sleutel tot beter slapen!

Want zeg nu eerlijk. Niets is vervelender dan ’s nachts wakker liggen en ’s ochtends moe opstaan. Deze meditatie is een manier om alle prikkels van de dag een plekje te geven en je mentaal én fysiek voor te bereiden op de nacht. Als je last hebt van slecht slapen, kan je het gewoon een keer proberen en kijken of het effect heeft, ook voor je nachtrust. Het kost je slechts tien minuten voor het slapen gaan. En wie weet, levert het een paar uur extra slaap op! Al is er slechts één persoon mee geholpen, dan ben ik al blij.


Ga naar Meditatie slapeloosheid op YouTube

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.